Використання ІКТ під час
викладання шкільного курсу хімії та біології як шлях до формування
інформаційної компетентності учнів
Бондарчук Оксана Михайлівна, в читель хімії та біології
Грузьківського навчально- виховного комплекс у
«Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»
Кіровоградської райдержадміністрації
Анотація. У статті йдеться про види інформаційних технологій , які використовуються
на уроках хімії та біології та
ефективність застосування комп’ютерних мереж.
Інформаційні технології - вимога сьогодення, що дозволяє створити суспільство, засноване на знаннях. Новітні інформаційні технології стрімко ввірвались до всіх сфер нашого життя, стали такою ж реальністю, як телефонний зв'язок чи подорожування літаком. Вони спрощують спілкування та співробітництво. Суспільство, яке дбає про своє майбутнє, має усвідомити колосальні можливості, привнесені новими інформаційними технологіями та навчитися грамотно застосовувати їх, у першу чергу, в освіті. [1]
Застосування сучасних інформаційних технологій у навчанні є однією з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу.
Інформатизація
навчання у вузькому розумінні - це
застосування комп’ютера як засобу навчання, а в широкому розумінні - це
багатоцільове використання комп’ютерної техніки в навчально-виховному процесі.
Викладання хімії та біології неможливе
без широкого використання різних методів і засобів навчання. Інформаційні
технології відносяться до класу технологій, що орієнтовані на особистісні
структури, за допомогою яких здійснюється формування знань, умінь і навичок
учнів, що дозволяє якісно підвищити рівень пізнавального інтересу
школярів. Тому
актуальність використання
комп’ютерних технологій на уроці полягає саме в ефективності поєднання
корисного й цікавого, навчання й розваг.
Для сучасної української освіти
залишається актуальною проблема формування в учнів уміння самостійно навчатися,
набувати знання, розвивати творче мислення. І тому перед
педагогами стоїть важливе завдання - виховати та підготувати молодь, спроможну
активно включатися в якісно новий етап розвитку сучасного суспільства,
пов'язаний з інформацією. [1]
Рівень використання електронних засобів має важливе значення для виховання
та навчання сучасної інформованої особистості. Виходячи з цього, необхідно
враховувати, що основними принципами впровадження електронних засобів у процесі
вивчення хімії та біології є наступні:
демократизація змісту - забезпечення широких можливостей для розвитку
і самореалізації особистості;
гуманізація - передбачення варіативності змісту комп'ютерних
програм для повного врахування інтересів і нахилів учня;
диференціація та індивідуалізація - забезпечення вибору рівня складності навчання;
науковість - врахування рівня розвитку сучасної науки;
цілісність і системний виклад змісту - формування
логічного мислення;
доступність - узгодження викладу змісту з віковими можливостями
сприйняття матеріалу школярами;
інтеграція - взаємозв'язок з іншими навчальними предметами з
урахуванням наявних міжпредметних зв'язків.[2]
Вчитель повинен навчитися організувати навчально-виховний
процес таким чином, щоб кожен учень мав змогу приймати участь у проектуванні
свого власного розвитку та особистого зростання. Саме ІКТ відіграють в цьому
неабияку роль, вони можуть стати інструментом вчителя, а сучасні засоби –
потужним інструментарієм навчального процесу.
1.
Програмоване навчання
2.
Віртуальну лабораторію
3.
Електроні бібліотеки
4.
Комп’ютерні телекомунікації
5.
Мультимедію
Сучасні мультимедійні методи навчання поєднують у собі ознаки таких методів
одночасно:
§ словесних (учні
слухають, учитель розповідає);
§ демонстраційних
(учні спостерігають, учитель демонструє);
§ практичних
(учні здійснюють дослідження, учитель керує цим процесом, здійснює інструктаж).
Їх можна
назвати комплексними. Однак основною особливістю комплексних (мультимедійних)
методів навчання є те, що вони поєднують у собі всі канали передачі інформації,
максимально включають всі види пам’яті.
У процесі навчання вибір способів використання ІКТ залежить від поставлених
учителем дидактичних завдань.
Використання ІКТ на різних етапах уроку:
1. Вивчення нового
матеріалу (як джерело інформації, наочний посібник)
2. Відпрацювання
умінь і навичок (як тренажер, засіб індивідуальної діагностики розуміння
матеріалу)
3. Узагальнення,
систематизація знань (схеми, таблиці, інструкційні картки, плакати, карти,
моделі, різноманітні сюжети, тощо)
4. Контроль знань
( тестові, творчі завдання)
5.
Застосування ППЗ.
Застосовуючи ІКТ на уроках, слід виділити такі переваги:
Переваги використання ІКТ для учнів:
1.
1.Робить урок цікавішим, надає більших можливостей для участі в навчальному
процесі, розвиває мотивацію;
2.
Учні починають розуміти складні ідеї завдяки більш ясної і динамічної
подачі інформації;
3.
Розвиває особистісні і соціальні навички; учні працюють творчо, стають
впевненішими у собі.
4.
Естетична емоційність уроку.
Переваги для вчителя:
1.
Наочність матеріалу дозволяє демонструвати готові фрагменти уроку, в
повному обсязі використовувати інформацію ППЗ;
2.
Зручно працювати з класом або групою
учнів. Дозволяє збільшити обсяг навчального матеріалу, швидка обробка
інформації;
3.
Інтерактивний контроль знань;
4.
Надихає на пошук нових підходів до навчання, стимулює професійний ріст
учителя.
Враховуючи
особливості природничих дисциплін, вважаю, що саме в процесі вивчення хімії та
біології використання комп’ютера є найбільш природним.
Виділяю чотири основні напрями його застосування:
1. моделювання
процесів і явищ, контроль і обробка даних експерименту;
2. контроль зі
зворотнім зв’язком та діагностикою помилок і оцінкою результатів засвоєння
знань учнями;
3. програмна та
дидактична підтримка курсу природничих дисциплін;
4. використання
Інтернет-ресурсів.
Моделювання дозволяє
відтворювати складні хімічні експерименти (реакції із вибуховими або отруйними
речовинами, дорогими реактивами, повільні процеси) з імітацією на екрані
дисплею виділення газів, зміни забарвлення реагентів. З цією метою користуюся
можливостями віртуальної лабораторії VirtuLab, за допомогою якої здійснюю різні
лабораторні досліди.
Другий напрямок реалізується
за рахунок використання комп’ютера як контролюючого засобу, що дозволяє досить
швидко й зручно перевірити рівень засвоєння учнями навчального матеріалу та
отримати відповідну оцінку.
За третім напрямком комп’ютерну підтримку реалізую у вигляді
довідкових матеріалів з окремих тем, наочності, створеної за допомогою
комп’ютера, методичних вказівок щодо розв’язання розрахункових та експериментальних
завдань, матеріалів для контролю та оцінювання знань учнів.
Для організації інформаційної
підтримки під час підготовки і проведення уроків хімії, часто у своїй
педагогічній діяльності використовую презентації. Так, за допомогою
презентацій, створених програмою Power Point, можна полегшити процеси засвоєння
нового матеріалу, його закріплення та повторення найбільш складних моментів
теми. Також виклад матеріалу в такій формі завжди цікавий для учнів.
У той же час учні із задоволенням беруться до створення презентацій
самостійно, що дає можливість підвищити рівень знань з даної теми, а також
використати на практиці свої вміння та знання з інформатики.
Як спрощений варіант
проектної діяльності можна використовувати учнівські презентації. Вони, на
відміну від рефератів, вимагають від учнів не тільки вміння використовувати
електронні носії інформації, шукати та обробляти матеріал, виділяти головне,
оформляти у вигляді схем, таблиць, створювати презентацію, плакат.
Використовуючи проектну технологію, ставлю перед собою такі завдання:
§ розвиток
пізнавальних умінь і навичок учнів;
§ уміння
орієнтуватися в інформаційному просторі;
§ самостійно
конструювати свої знання;
§ інтегрувати
знання з різних галузей науки;
§ критично мислити.
Метод проектів завжди орієнтований на самостійну діяльність учнів
(індивідуальну, парну, групову), яку вони виконують у відведений для цієї
роботи час (від декількох хвилин уроку до декількох тижнів, а іноді й місяців).
Ефективним є використання наочності,
відтвореної за допомогою комп’ютера. Наприклад, за допомогою звичайного
текстового редактора можна створити яскраві опорні схеми до будь-якого уроку,
що полегшує роботу учнів та робить процес засвоєння матеріалу більш цікавим.
На уроках узагальнення та систематизації
знань використання комп’ютерних технологій допомагає структурувати отримані
знання. Анімаційні вікторини й таблиці, кросворди, малюнки та схеми,
відеоролики сприяють підвищенню результативності засвоєння навчального
матеріалу, ефективному використанню часу на уроці, мають велику практичну
направленість завдяки зв’язку з реальним життям та іншими шкільними предметами.
Особисто використовуючи
мультимедійні технології, я спонукаю учнів до творчої самостійності у проектній
діяльності, створенні та захисті творчих проектів, які розвивають творчі,
пошукові, дослідницькі здібності учнів, сприяють формуванню навичок, що можуть
стати корисними в житті, підвищують їх пізнавальну активність, дають можливість
вільно орієнтуватися в інформаційному середовищі, аналізувати, систематизувати
та обробляти отримані дані, формувати власне бачення проблеми та способів її
вирішення. Інформаційні технології створюють рівні умови для самовираження та
самоствердження учнів.
Невід’ємною складовою навчального процесу з
хімії та біології є використання на уроках здоров’язбережувальних технологій.
Тематичні відеоролики із фізкультхвилинками або хвилинками релаксації
використовую на кожному уроці.
Мережа Інтернет є джерелом
невичерпної цікавої інформації, яку можна також використати під час різних
нетрадиційних уроків. Наприклад, цікавою формою проведення уроку, яку
впроваджую в навчальний процес, є віртуальна екскурсія. Це може бути подорож на
сайт певного підприємства з метою ознайомлення з його роботою, сировинною
базою, методами та технологіями, продукцією і т.д.
Не менш важливим напрямком використання
комп’ютерних технологій є позакласна робота з хімії та біології. Звичайно
робота з обдарованими дітьми також не можлива без використання комп’ютерних
технологій.
В умовах відкритого
інформаційно-освітнього простору ІКТ стають невід’ємним атрибутом навчального
процесу. Вони відкривають можливості для вдосконалення діяльності вчителя за
рахунок організації особистісно-орієнтованого навчання на вищому рівні. Націлює
вчителя на творчий пошук нових шляхів реалізації освітніх, виховних і
розвиваючих цілей засобами ІКТ.
Список використанних джерел:
1.
Нікул Ю. Використовуємо мультимедійні навчальні курси. //Директор школи. –2008.
Дякую за змістовні матеріали колег з тематики застосування та значення ІКТ-компетентності в роботі. Цікаво, інформативно та інноваційно. Згодна, здатність використовувати інформаційні і комунікаційні технології для здійснення інформаційної діяльності (пошуку інформації, її визначення і організації, управління і аналізу, а також її створення і розповсюдження в своїй професійній сфері.
ОтветитьУдалитьз повагою, В.Лук'янчикова
Дана стаття дуже змістовно висвітлює найпоширеніші інтернет-технології, що стане в нагоді при роботі з обдарованими учнями.
ОтветитьУдалить