Формування ІКТ-компетентності
вчителів трудового навчання
Прач Людмила Вікторівна, методист методичного кабінету
відділу освіти Гайворонської районної державної адміністрації
Анотація. В статті визначено зміст понять
"компетентність", "компетенція", "інформаційно-комунікаційна
компетентність". Розглядаються деякі аспекти формування
інформаційно-комунікаційної компетентності учителів трудового навчання.
Сучасна освітня політика, основними напрямками якої стали: зміна освітніх парадигм, перехід на нові освітні стандарти, індивідуалізація процесу освіти, визначає необхідність динаміки професійної готовності педагогів до реалізації ідей модернізації освіти.
В даний час
особистість педагога, його професійна компетентність, соціальна і духовна
зрілість є важливими умовами забезпечення ефективності процесу навчання і
виховання підростаючого покоління, а рівень сформованості професійних
компетенцій педагога є основним критерієм результативності процесу освіти, його
відповідності потребам сучасного суспільства [5].
Вчитель сьогодні повинен володіти теоретичною (освітньо-інформаційною), мотиваційною та творчою готовністю до реалізації компетентнісного підходу в освіті, отриманню предметних, міжпредметних і особистісних результатів навчання вихованців.
У науковій педагогічній
літературі безліч робіт присвячено уточненню понять компетенція,
компетентність. Компетенції - це узагальнені і сформовані якості особистості,
її здатність найбільш універсально використовувати і застосовувати отримані
знання і навички; сукупність знань, умінь і навичок, що дозволяють суб'єкту
пристосуватися до умов, що змінюються, ... здатність діяти і виживати в даних
умовах.
М. Литвинова дає
таке визначення: компетентність – це рівень умінь особистості, котрі визначають
ступінь відповідності певної компетенції, дозволяючи діяти конструктивно у змінних
соціальних умовах [4].
У чому їх
відмінності? Компетенція- результат освіти, що виражається в готовності
суб'єкта ефективно зорганізувати внутрішні і зовнішні ресурси для досягнення
поставленої мети. Компетентність - здатність вирішувати проблеми, що
виникають в навколишньої дійсності, засобами предмета.
Отже, компетентність можна розуміти як здатність
результативно діяти; здатність досягати результату - ефективно вирішувати
проблему.
Компетентним є людина, яка здатна практично вирішувати
нестандартні, значимі для себе ситуації, використовуючи для цього знання,
вміння, здібності, досвід і.т.д.У педагогічній науці розрізняють
компетентність: професійну, психологічну, технологічну, комунікативну та ін. Останнім
часом широкого поширення в педагогічному середовищі отримав термін
ІКТ-компетентність.
М. Головань дає
таке визначення: інформаційно-комунікаційна компетентність – здатність вчителя -
предметника, а саме вчителя трудового навчання та технологій орієнтуватися в
інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до
власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного суспільства [1].
ІКТ -
компетентність педагогів та застосування ІКТ в освітньому процесі виникає з
появою комп'ютера та його використанням, як у повсякденному житті, так і в
освітньому процесі. У зв'язку з цим змінилися вимоги до педагога, він повинен
бути ІКТ-компетентним і забезпечувати реалізацію:
• нових цілей освіти;
• нових форм організації освітнього процесу;
• нового змісту освітньої діяльності.
У початковий період
поширення інформаційно-комунікаційних технологій ІКТ-компетентність сприймалася
як якась нова складова грамотності населення ("комп'ютерна грамотність"),
що виражається в наявності технічних знань, умінь і навичок користування
комп'ютером і деяким "загальноприйнятим" набором ІКТ.
Однак у міру
широкого поширення ІКТ, зростаючого досвіду їх використання в освітньому процесі
в контексті компетентнісного підходу виникає поняття ІКТ - компетентності
педагога.
Важливо розрізняти
ІКТ-грамотність і ІКТ-компетентність вчителя.
ІКТ-грамотність - знання про те, що з себе представляє персональний комп'ютер,
програмні продукти, які їхні функції і можливості, цевміння"натискати на
потрібні кнопки", знання про існування комп'ютерних мереж (в тому числі Інтернет).ІКТ
- компетентність - не тільки використання різних інформаційних інструментів
(ІКТ-грамотність), а й ефективне застосування їх у педагогічній діяльності. ІКТ-компетентність
педагога - це комплексне поняття. Виділяють три основні аспекти ІКТ
компетентності:
• наявність досить високого рівня функціональної
грамотності в сфері ІКТ;
•ефективне, обґрунтоване застосування ІКТ в освітній
діяльності для вирішення професійних завдань;
• розуміння ІКТ як основи нової парадигми в освіті,
спрямованої на розвиток учнів як суб'єктів інформаційного суспільства, здатних
до створення нових знань, які вміють оперувати масивами інформації для
отримання нового інтелектуального і діяльнісного результату.
Таким чином, під
ІКТ-компетентністю педагога додаткової освіти ми будемо розуміти особисту
якість педагога, що виявляється в його готовності і здатності самостійно
використовувати інформаційно-комунікаційні технології в своїй предметній
діяльності.
Приблизний перелік
змісту ІКТ-компетентності вчителя трудового навчання:
• ведення різної документації (планування, конспекти
занять, звіти і т.п.) з використанням текстового редактора, електронних
таблиць, створення презентацій;
• розробку різноманітних дидактичних матеріалів;
• вміння вибирати і використовувати текстовий і табличний
редактори, програми для створення буклетів, сайтів, презентаційні програми
(PowerPoint) для занять і позакласних заходів;
Методист, що
відповідає за роботу РМО вчителів трудового навчання регулярно використовує ІКТ
для проведення занять РМО, в творчих групах, акціях, також при організації та
проведення виставок дитячих речей.
Методист використовує ІКТ технології для:
• створення буклетів, пам'яток, рекомендацій,
• використання мультимедійного проектора,
• самостійного створення тестів для педагогів,
• навчання технологіям створення сайтів,
• формування власного портфоліо та портфоліовчителів.
• використання інтернет-ресурсів.
Розглянемо
детальніше види електронних освітніх ресурсів:
1) веб-сайти, присвячені окремим сферам освіти;
2) електронні розсилки з проблем освіти;
3) інформаційні та довідкові портали;
4) ресурси електронних бібліотек і спеціалізованих баз
даних;
5) веб-сайти як інформаційні представництва навчальних
закладів, освітніх організацій, видавництв та ін.
Таким чином, для
формування і розвитку інформаційно-комунікативної компетентності педагогів в
теперішній час існують широкі можливості. Однак успішність процесу
інформатизації освіти залежить від багатьох факторів, в тому числі від
забезпечення інформаційно-комунікаційними технологіями всіх навчальних
закладів, від вдосконалення інформаційно-освітнього середовища: формування колекції
якісних освітніх ресурсів, від системної цілеспрямованої підготовки
педагогічних кадрів в області інформаційно-комунікативних технологій та
сучасних педагогічних технологій з метою формування інформаційно-комунікаційної
та професійної компетенцій.
Сьогодні
сучасний педагог, працює з молодим поколінням, готує його до життя в новому
суспільстві, значить, сам повинен йти в ногу з часом, не посилаючись на те, що
"в наш час все було інакше, і мені не під силу освоїти нове". Ступінь
успішності педагогів в освоєнні нових технологій і методик найменше залежить
від його віку, але в більшій - від відданості професії, прагнення до пізнання
нового, зацікавленість у самоосвіті.
ЛІТЕРАТУРА
Формування ІКТ-компетентності вчителя трудового навчання - важлива справа. Дійсно, зараз багато проблем щодо придбання комп’ютерної техніки в ЗНЗ, але не дивлячись ні на які перешкоди, творчі, амбіційні педагоги займаються самовдосконаленням, йдуть "в ногу з часом". Творчих Вам успіхів, колего!
ОтветитьУдалитьПоділяю Ващу думку, що ступінь успішності педагогів в освоєнні нових технологій і методик найменше залежить від його віку, але в більшій - від відданості професії, прагнення до пізнання нового, зацікавленість у самоосвіті. Дякую за змістовну статтю! Творчих Вам успіхів!.
ОтветитьУдалитьПрагнення вчителя до освоєння новітніх технологій дуже поширена на теперішній час проблема. В статті широко розкриті можливості вчителя. Дякую вам за змістовну інформацію. Творчих вам успіхів!
ОтветитьУдалитьСучасний педагог повинен вміти використовувати ІКТ в своїй діяльності, бути цікавим для своїх учнів, активно діяти в інформаційному середовищі, використовувати найновітніші досягнення техніки в своїй професійній діяльності. Дякую за статтю.
ОтветитьУдалить