ІКТ- компетентність як складова професійного розвитку педагога
Курбатова Валентина
Василівна, вчитель початкових класів Смолінського навчально-виховного об'єднання
«Загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів - гімназія –
позашкільнийнавчальний заклад»
Анотація. Освіта- одна з найважливіших
сфер людської діяльності та визначальний фактор розвитку людства. Це зумовлює необхідність
упровадження в освітню практику новітніх технологій. У статті розглядається необхідність
використання інноваційних технологій у сучасній освіті в зв’язку з посиленням інформатизації
суспільства. Надаються рекомендації щодо застосування ІКТ у початковій школі.
Хто володіє інформацією, той володіє світом
М. Ратшильд.
Підготовка учителя в умовах
модернізації освіти повинна відображати перспективні тенденції розвитку
інформаційних та інноваційних педагогічних технологій у сфері фундаментальної,
випереджаючої, відкритої і безперервної освіти. Основною метою педагогічної освіти
сьогодні є підготовка педагога відповідного рівня і профілю,
конкурентноздатного на ринку праці, компетентної та відповідальної людини, що
вільно володіє своєю професією і орієнтується в суміжних областях знань,
здібної до ефективної роботи за фахом на рівні світових стандартів, готового до
постійного професійного зростання, соціальної та професійної мобільності.
Однією з складових професійної
компетентності учителя, важливість якої обумовлена сьогодні змінами в освіті,
викликаними розвитком інформаційних технологій, є компетентність у сфері
інформаційно-комунікаційних технологій.
Питання інформаційно-комунікаційної компетентності
учителів розглядали вітчизняні (Попович Н.М., Собко Л.Г., Спірін О.М.) та
зарубіжні (Котенко В.В., Сурменко С.Л., Горохова Р.І.) науковці, бо в сучасних
реаліях розвитку інформаційного суспільства вона стає надто актуальною і
визнана європейським співтовариством частиною процесу реформування систем
освіти у країнах світу. Кожен учитель
повинен бути готовий до використання інформаційних технологій у власній праці,
а також в роботі з учнями.
Педагоги нового покоління мусять
уміти кваліфіковано вибирати і застосовувати саме ті технології, які повною
мірою сприяють досягненню цілей гармонійного розвитку учнів з урахуванням їхніх
індивідуальних особливостей, відповідають змісту і цілям вивчення конкретної
дисципліни.
Державною цільовою
програмою впровадження в навчально-виховний процес ЗНЗ інформаційно-комунікаційних
технологій «Сто відсотків» на період до 2015 року» та іншими нормативними
документами було передбачено
забезпечення ефективного впровадження і використання інформаційно-комунікаційних
технологій на всіх освітніх рівнях усіх форм навчання.
Відповідно до Типового положення
про атестацію педагогічних працівників зі змінами і доповненнями (наказ МОН №
1473 від 20.12.2011 року), присвоєння всіх кваліфікаційних категорій
«спеціаліст», «спеціаліст другої категорії», «спеціаліст першої категорії»,
«спеціаліст вищої категорії» передбачає використання інформаційно-комунікаційних
технологій (ІКТ), цифрових освітніх ресурсів (ЦОР) у навчально-виховному
процесі.
Проблема професійної
ІКТ-компетентності сучасного вчителя у сфері інформаційно-комунікаційних
технологій є актуальною і разом із тим потребує розв'язання низки питань.
Оскільки в Україні ще нема єдиних державних стандартів щодо використання ІКТ,
то необхідно здійснювати індивідуальний підхід щодо навчання вчителів,і при
цьому орієнтуватися на існуючі нормативні документи.
Наразі змінюються цілі й
завдання, що стоять перед сучасною освітою: відбувається зміщення акценту із
засвоєння знань на формування компетентностей, на особистісно зорієнтоване
навчання.
Необхідно зазначити, що
формування ІКТ-компетентності вчителів полягає не тільки і не стільки в
оволодінні ними навичками оперування засобами інформаційних технологій, як у
формуванні досвіду застосування ІКТ у своїй професійній діяльності,
орієнтованого на сучасні результати.
Сутність поняття ІКТ-компетентності педагога.
З позицій компетентнісного підходу суттю освіти стає розвиток
здібності до самостійного рішення проблем в різних сферах і видах діяльності на
основі використання соціального досвіду, елементом якого стає і власний досвід навчених.
Виділення
ІКТ-компетентності як окремої складової професійної компетентності педагога
обумовлено активним використання ІКТ у всіх сферах людської діяльності, в тому
числі і в освіті.
Основні
аспекти компетентності:
* наявність
достатнього рівня функціональної грамотності у сфері ІКТ;
* ефективне
обґрунтоване застосування ІКТ і цифрових освітніх ресурсів у діяльності для
вирішення професіональних, соціальних та особистісних завдань;
* розуміння
ІКТ як основи розвитку суб'єктів інформаційного суспільства, здатних до
створення знань, що вміють оперувати масивами інформації для отримання нового
інтелектуального або діяльнісного результату.
Слід зазначити, що
ІКТ-компетентним учителем вважають не лише того, у якого є різні посвідчення
про відповідну ІКТ-підготовку, а і наявні знання і вміння втілювати ці знання в
педагогічну діяльність.
Психологічний рівень оволодіння
ІКТ.
Характеризується наявністю в учителів знань, умінь і
навичок, достатніх для користування обладнанням, програмним забезпеченням і ресурсами
у сфері ІКТ. При цьому слід розрізняти підрівні:
* комп'ютерної
грамотності, що визначається сучасним станом ІКТ та загальним рівнем
інформатизації суспільства;
* загально педагогічних
знань, умінь і навичок у сфері застосування ІКТ в освітній діяльності;
* педагогічно-методологічних знань, умінь і
навичок, специфічних для предметної області.
Наприклад, учителі природничих
предметів мусять уміти використовувати комп'ютерні математичні моделі процесів,
пов'язаних з їх предметом (а на більш високому рівні — створювати такі моделі).
Діяльнісний рівень використання ІКТ. На цьому
рівні функціональна грамотність у сфері ІКТ ефективно та систематично
застосовується вчителем для розв'язання освітніхзавдань:
· організаційних інновацій, які передбачають
ефективну реалізацію вчителем:
— супроводу
мережевих форм здійснення освітнього процесу;
— дистанційного,
очно-заочного, домашнього навчання;
— навчання
на основі індивідуальних освітніх навчальних планів учнів;
— співорганізації
різних форм освітньої діяльності: урочної, позаурочної, самостійної, виховної
та інших — в єдиний освітньо-навчальний процес;.
— застосування
сучасних технологій моніторингу освіти;
· змістовних інновацій, які характеризуються
систематичним, цілеспрямованим і ефективним використанням ІКТ-ресурсів у досягненні
нової якості освіти. Змістовні інновації включають у себе комплекс елементів:
— розробку
та реалізацію навчальних курсів на основі ЦОР (елективних курсів, навчальних
практик, курсів професійної та профільної орієнтації тощо);
— реалізацію
нових видів освітньої діяльності, до яких відносять:
проблемний
та проектний підходи в навчанні учнів;
організацію
освітнього процесу на основі самостійної індивідуальної та групової діяльності
учнів з реалізації своїх особистісних, освітніх, соціальних та інших потреб та
інтересів;
— організацію
взаємодії учнів під час розв'язання проблем та завдань на основі ІКТ;
— застосування
нових діагностичних засобів оцінки якості освіти (предметний моніторинг якості
освіти, динамічну систему оцінювання досягнень учнів тощо).
Змістовні інновації є найбільш
складним і разом із тим найбільш продуктивним рівнем як професійної
компетентності вчителя загалом, так і ІКТ-компетентності. .
Описані вище рівні
ІКТ-компетентності відповідають етапам професійного вдосконалення сучасного
вчителя у сфері ІКТ. Психологічний рівень є найбільш масовим, його найближчим часом
мають опанувати всі без винятку вчителі. Рівень організаційних інновацій — це
рівень успішної та продуктивної методичної роботи.
ВИМОГИ ЩОДО ВМІНЬ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ У ВИКОРИСТАННІ ІКТ.
Кожен учитель загальноосвітнього навчального закладу,
незалежно від ступеня, типу, форми власності закладу та рівня своєї
кваліфікації, мусить уміти орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати
інформацію й оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного
суспільства. Враховуючи лист МОНМС України про стовідсоткове оволодіння
вчителями основ інформаційно-комунікаційних технологій, кожен педагог
загальноосвітнього навчального закладу мусить уміти:
· створювати:
текстові документи, таблиці, малюнки, діаграми, презентації;
· використовувати:
Інтернет-технології, локальні мережі, бази даних;
· здійснювати:
анкетування, діагностування, тестування, пошук необхідної інформації в мережі
Інтернет;
· розробляти
власні електронні продукти (розробки уроків, демонстраційний матеріал);
· поєднувати готові електронні продукти (електронні
підручники, енциклопедії, навчальні програми, демонстраційні програми
тощо) у своїй професійній діяльності.
Запровадження
інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді,
а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей
ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати
школа. У доповідній записці колегії Міністерства освіти і науки України «Про
підсумки переходу початкової школи на новий зміст та структуру навчання»
вказано на необхідність посилення практичного спрямування навчального процесу у
навчальних програмах та підручниках через урізноманітнення видів діяльності
учнів, добору і поєднання методів навчання так, щоб засвоєння змісту було
активним, усвідомленим, достатньо емоційним.
Одним із головних завдань початкової школи є застосування ІКТ у процесі вивчення більшості навчальних предметів у рамках програми. Основним видом використання комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання
є їх органічна інтеграція в певні уроки.
Таким чином, з точки зору дидактики ІКТ дозволяють:
· забезпечити зворотній зв’язок в
процесі навчання;
· зробити навчаннябільш інтенсивним,
головне, ефективним за рахунок реалізації можливостей мультимедіа навчальних систем до дієвого і наочного подання навчального матеріалу;
· підвищити унаочненість навчального процесу;
· забезпечити пошук інформаціїі з різноманітних джерел;
· індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з
різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття;
· організувати колективну й групову роботи;
· здійснювати
контроль навчальних досягнень;
· створювати сприятливу атмосферу для спілкування.
Практикою
доведено, що використовувати ІКТ в початковій школі доцільніше на уроці
математики під час усного рахунку, математичних диктантів, роботі з
геометричним матеріалом, тестуванні, логічних вправах і задачах тощо; на уроках
української мови – під час зорових диктантів, роботі з деформованими текстами,
словникових диктантів, вправ на увагу, при списуванні, складанні опису картин,
зображень тощо; на уроках читання - під час різних видів словникової роботи,
розгляді картин, зображень,портретів письменників, ребусів, кросвордів,
тестуванні; на уроках «Я і Україна» - під час навчально-пізнавальних ігор,
розгляді малюнків, фото, схем, ілюстрацій, ребусів, кросвордів, тестуванні
тощо; на уроках образотворчого мистецтва та трудового навчання – під час розгляду
картин, малюнків, схем, обговоренні технологічних карт.
Грамотне
використання будь-яких засобів інформаційних технологій на уроках тягне за
собою розвиток особистості дитини: інтелекту, пам'яті, уваги і т.д. Використання інформаційних технологій на
уроці є потужним мотиваційним стимулом.
Але в той же час, необхідно розуміти, що збільшення часу безпосередньої
роботи за комп'ютером молодшого школяра ініціює низку негативних наслідків:
перезбудження нервової системи, втому
очей, статистичне напруження м'язів
спини і шиї, загальну стомлюваність
організму. Тому, якою б привабливою не
була навчальна діяльність з використанням комп'ютера на уроці, необхідно суворо
дотримуватися встановлених санітарних норм. та навчальних програм . Вони повинні відповідати таким вимогам:
·
бути цікавими і доступними для дітей;
·
формувати логічне мислення;
·
розвивати творчі здібності;
·
вчити працювати з комп’ютером;
·
дотримуватися санітарно-гігієнічних норм.
«Правильно навчає
той,
хто навчає цікаво» - сказав А.Ейнштейн. Тому ми повинні пам’ятати:
·
максимум основної ключової інформації;
·
максимум самостійної навчальної пізнавальної діяльності
учня;
·
мотивуюча та регулююча діяльність вчителя
Стаття є актуальною для вчителів початкових класів. Слушною є думка про те, що педагоги нового покоління повинні застосовувати технології, які сприяють гармонійному розвитку особистості дитини. Однією з таких технологій є інформаційно-комунікаційна. Автор статті вдало описала рівні використання ІКТ вчителем. На практиці теж використовую ІКТ на різних уроках у початкових класах, тому цілком погоджуюсь, що застосування інформаційних технологій повинно бути грамотним. І перш за все вчитель повинен піклуватись про збереження здоров'я учнів, дотримуючись відповідних санітарних норм під час використання комп'ютерних технологій.
ОтветитьУдалитьЭтот комментарий был удален автором.
ОтветитьУдалитьЭтот комментарий был удален автором.
ОтветитьУдалитьЗгодна: сучасний педагог без інформаційно-комунікаційної компетентності - це не педагог, тому вчителю початкових класів необхідно вдосконалювати свою професійну майстерність в даному напрямку.
ОтветитьУдалить