Використання ІКТ на уроках зарубіжної літератури як умова фахового зросту вчителя-словесника
Лісевич Лариса Валеріївна, вчитель зарубіжної літератури Грузьківського НВК
Кіровоградської районної державної адміністрації
Будьте самі
шукачами, дослідниками.
Не буде вогника
у вас –
вам ніколи не
запалити його в інших
В. Сухомлинський
Актуальність і постановка проблеми
Із впровадженням нового
Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти стало
нагальним питання пошуків нових форм та методів роботи для оптимізації
навчально-вихового процесу.
Запровадження в навчальний процесс сучасних інформаційних технологій, зокрема, комп’ютерно-орієнтованих і телекомунікаційних, відкриває нові шляхи для активізації творчих, пошукових, особистісно орієнтованих форм навчання. Будь-яка педагогічна технологія - це інформаційна технологія.
Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) — це набір технологічних засобів і ресурсів, таких як комп'ютери (включаючи ноутбуки), мобільні телефони, калькулятори, цифрові камери, електронні дошки, інше комп'ютерне обладнання, програмне забезпечення (зокрема, програми для презентацій, текстові процесори й електронні таблиці) та Інтернет. Поняття «комп'ютер», «технології» й «ІКТ» у цьому опитуванні є взаємозамінними.
Я вважаю, що використання ІКТ на уроках зарубіжної літератури (а саме використання комп'ютерного обладнання, програмного забезпечення) - вимога часу. Звичайно, комп’ютер не повинен замінювати живого слова, адже слід пам’ятати, постійним компонентом у процесі літературної освіти школярів залишається літературний текст та діалог, організований учителем: художній текст – читач, читач – автор, художній текст – автор – читач. Та саме використання ІКТ дає змогу зробити урок літератури значно ефективнішим. За останні роки комп’ютер став надійним помічником на уроці. Створено багато презентацій для їх супроводу. Вони різні за призначенням. Є презентації, які висвітлюють життєвий і творчий шлях письменників, добу, в якій вони творили, їх погляди. Після їх демонстрації учні мають змогу зробити самостійні висновки про письменника як особистість. Ці презентації значно полегшують роботу вчителя та учня на уроці. Є презентації інформаційного змісту, творчі, етичного спрямування та ін. Окрім цього комп’ютер в урочній діяльності можна використовувати на всіх етапах навчання: під час пояснення нового навчального матеріалу, закріплення, повторення, контролю знань, умінь, навичок.
Запровадження в навчальний процесс сучасних інформаційних технологій, зокрема, комп’ютерно-орієнтованих і телекомунікаційних, відкриває нові шляхи для активізації творчих, пошукових, особистісно орієнтованих форм навчання. Будь-яка педагогічна технологія - це інформаційна технологія.
Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) — це набір технологічних засобів і ресурсів, таких як комп'ютери (включаючи ноутбуки), мобільні телефони, калькулятори, цифрові камери, електронні дошки, інше комп'ютерне обладнання, програмне забезпечення (зокрема, програми для презентацій, текстові процесори й електронні таблиці) та Інтернет. Поняття «комп'ютер», «технології» й «ІКТ» у цьому опитуванні є взаємозамінними.
Я вважаю, що використання ІКТ на уроках зарубіжної літератури (а саме використання комп'ютерного обладнання, програмного забезпечення) - вимога часу. Звичайно, комп’ютер не повинен замінювати живого слова, адже слід пам’ятати, постійним компонентом у процесі літературної освіти школярів залишається літературний текст та діалог, організований учителем: художній текст – читач, читач – автор, художній текст – автор – читач. Та саме використання ІКТ дає змогу зробити урок літератури значно ефективнішим. За останні роки комп’ютер став надійним помічником на уроці. Створено багато презентацій для їх супроводу. Вони різні за призначенням. Є презентації, які висвітлюють життєвий і творчий шлях письменників, добу, в якій вони творили, їх погляди. Після їх демонстрації учні мають змогу зробити самостійні висновки про письменника як особистість. Ці презентації значно полегшують роботу вчителя та учня на уроці. Є презентації інформаційного змісту, творчі, етичного спрямування та ін. Окрім цього комп’ютер в урочній діяльності можна використовувати на всіх етапах навчання: під час пояснення нового навчального матеріалу, закріплення, повторення, контролю знань, умінь, навичок.
Аналіз останніх досліджень. Урок зарубіжної
літератури − це співтворчість вчителя й
учня, діяльність яких ґрунтується на взаємодії й діалозі. Література, як жоден
інший навчальний предмет, формує критичне мислення, вміння аналізу та
інтерпретації, навички роботи з інформацією. Тому вважаю, що справжня суть
роботи з розвитку творчої особистості учня полягає в організації життя дитини,
де однією з важливих функцій є стимулювання позитивної мотивації кожного учня
до навчання. Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної
діяльності кожної дитини – основна мета вчителя, що є підґрунтям інноваційних
технологій навчання.
Спробую розкрити складові технології
реалізації зазначеної педагогічної ідеї. На моє глибоке переконання, до
методів
і способів стимулювання творчої активності можна зарахувати такі:
− чітке визначення мети і кінцевих
результатів роботи, способів її оцінювання;
− створення сприятливої атмосфери
спілкування;
− збагачення педагогічного середовища новими
враженнями та судженнями;
− забезпечення творчого і перспективного характеру
діяльності;
− спонукання до генерування оригінальних
ідей;
− залучення учнів у процес планування
поточних завдань до творчого об’єднання;
− повага, довіра до себе та інших, визнання
досягнутих результатів;
− право самостійно приймати рішення;
− практична спрямованість навчання;
− моделювання життєвих ситуацій, рольові
ігри, спільне розв’язання проблем.
Виклад
основного матеріалу.
Як же навчити дитину творити? Як розвинути таланти, що
закладені природою у кожній людині? Насамперед, потрібно розглядати учня не як
сукупність зовнішніх впливів, а як цілісну, активну, діяльну істоту. Учень – не
об’єкт, а творець свого власного „Я”
Безперечно, щоб щось створити,
потрібно мати певну кількість знань. Знання – фундамент творчості. Перший етап
творчої діяльності – осмислення теоретичного матеріалу. Розглянемо весь процес
творчості поетапно (на такому прикладі: дев’ятикласники осмислили теоретичний
матеріал із літератури епохи класицизму – перший етап; даю їм завдання:
окреслити, використовуючи прислів’я, фразеологізми, основні ідеї твору Ж. Б. Мольєра
„Міщанин-шляхтич”. Виникає ідея – написати твір-мініатюру з використанням цих
висловів – це другий етап. На третьому етапі відбувається деталізація,
конкретизація ідеї – обираємо тему висловлювання, складаємо план твору.
Нарешті, практичне виконання задуму – четвертий етап. І як результат – цікавий
твір.
Щоб стимулювати творчу активність
школярів, використовую також різні види творчо-розвивальних технологій:
− навчання як
дослідження;
− проектна
технологія;
− проблемне
навчання;
− виконання
евристичних завдань;
− веб-квест
-
біоадекватна технологія
Використовуючи технологію навчання як дослідження, на уроках проходимо такі
етапи: накопичення фактів, висунення гіпотези, перевірка побудова теорії, вихід
у практику. Така форма організації навчального процесу ставить учнів в умови,
близькі до умов наукової роботи, що найкраще сприяє розвитку творчих
здібностей.
Так, у 8 класі проводжу
урок-діалог за повістю-казкою Антуана де Сент-Екзюпері „Як стати щасливим на своїй планеті, або коли сміються зірки”, який
допомагає мені проводити учень у ролі Маленького принца .
Проектна технологія створює умови
для творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує необхідні життєві
компетенції, учень активно включається в спільну творчу діяльність, відчуваючи
себе рівноправним учасником діалогу, а вчитель допомагає, пояснює і оцінює. Такий
метод доцільно використовувати у старших класах. Учень, працюючи над проектом,
проходить такі етапи: планування, аналіз, синтез, активна діяльність. Так учні
6 класу протягом двох тижнів готували проект «Єгипетська міфологія». Їм потрібно було підготувати буклет про
єгипетську міфологію, вікі-публікацію та стоврити власний блог. Крім того до
роботи над проектом були залучені батьки, я особисто готую для них
буклет-запрошення для участі у проекті та презентація про роботу над проектом .
Так, при вивченні роману
Л. Толстого „АннаКареніна” проводжу урок-брифінг, пропонуючи учням проблемне
питання: що потрібно людині для
щастя? Групи учнів планують свою роботу – розкрити головні проблеми твору
на прикладі умовних сімейних пар. Активна діяльність школярів виражена у
створенні власних презентацій, буктрейлерів, проектів, які учні представляють під час проведення уроку. Завдяки
проектному методу навчання учні усвідомлюють всю технологію розв’язання завдань
– від окреслення проблеми до здобуття результату. Так досягається зв’язок
теоретичних знань із практичними вміннями.
Обов’язковою умовою проблемного
навчання вважаю дослідницький характер роботи учнів у процесі навчання.
Зазвичай, мислення починається з проблеми чи питання, з подиву, з протиріччя. У
своїй роботі я практикую такі три основні способи постановки проблемної
ситуації перед учнями:
1) шляхом чіткої постановки проблеми
вчителем;
2) шляхом створення ситуації, у котрій від
учня вимагається самому зрозуміти і сформулювати проблеми;
3) шляхом створення ситуації з найбільш чи
найменш чітко вираженої проблеми за логікою пошуку, рішення якої учень повинен
прийти до нової додаткової проблеми.
Так, при вивченні творчості
В. Шекспіра ставлю проблемне питання: „Чому
сонети В. Шекспіра непідвладні
часу?” У результаті проведеної роботи учні аргументовано, підтверджуючи
засобами ІКТ, доводять актуальність цих
творів.
Використовую у своїй роботі також
і евристичний
метод, який реалізується за допомогою наступних прийомів: побудова
логічної та чіткої системи питань, які стосувалися б тексту художнього твору,
критичної статті, теоретичних або історико-літературних проблем і які сприяли б
переходу учнів від споглядання до аналізу тих чи інших літературних явищ. Ще
однією характерною рисою евристичного методу є те, що система питань, з яких
складається евристична бесіда, повинна дати змогу учням не лише отримати певні
знання, а й дати їм можливість зрозуміти, як ці знання здобувати, знайти
свою істину
Надзвичайно привабливою та перспективною є, на
мою думку, технологія веб-квесту, зорієнтована на розвиток пізнавальної, пошукової
діяльності учнів, коли значна частина інформації здобувається через ресурси
Інтернету, що є цікавим для сучасних дітей.
Висновки
Отже
в чому основні переваги інноваційних та комунікаційних технологій
:
1. Ровиваються пізнавальні навички учнів;
2. Формується вміння самостійно конструювати свої знання;
3. Вміння орієнтуватися в
інформаційном упросторі;
4. Активно розвивається критичне мислення;
5. Максимальне спрямування на
суб’єктивне пробудження та розвитокучня.
Ефективність залежить від підготовчої діяльності вчителя, який повинен:
1. Заохочувати учнів до такої діяльності на
основі вільного вибору кожного;
2. Створити умови для розвитку теоретичних, дослідницьких, пошукових, креативних здібностей учнів;
Список використаної літератури
1. Всесвітнялітература
в середніхнавчальних закладах України. – К.:Педагогічнапреса, 2005.- №9. – 64
с.
2.. Даневська
В.; Інноваційніпроцеси та їхреалізація //Рідна школа.- 1997.- №6.- С.16-17
3. Дичківська
І. М. Інноваційніпедагогічні технології.-К.,2004.-352 с.
5. Інтерактивнітехнологіїнавчання: теорія,
практика, досвід: Метод. Посібник.-К., 2002.
6. Кремінь В. Освіта і наука в Україні –
інноваційніаспекти. – К. 2005.-448 с.
7. Науково-освітнійпотенціалнації. Погляд у
ХХІ столітя / під ред. Литвина В. – К., 2003. – Кн..1. – 640 с.
8. Освітнітехнології / За ред. Пехоти О. М. –
К., 2001. – 256 с.
9. Педагогічніінновації і ідеї, реалії,
перспективи. Збірникнауковихпраць / За ред. Даниленко Л. – К., 2000. – 308 с.
Цікавий матеріал. Названі технології навчання стимулюють творчість учнів, залучають до пошукової діяльності, вчать працювати з Інтернет-ресурсом.
ОтветитьУдалить